Još se čeka početak masovne proizvodnje modela „fijat grande panda” u kragujevačkoj fabrici automobila.
Proizvodnja je za Srbiju jako bitna jer je ugrađena u projektovani rast BDP-a za ovu godinu i rast robnog izvoza. Na pitanje šta su mogući razlozi kašnjenja, u najnovijem biltenu „Makroekonomske analize i trendovi” (MAT) navodi se da se industrija, koja je decenijama bila motor ekonomskog rasta i zapošljavanja, sada nalazi pod pretnjom pada proizvodnje, smanjenja radnih mesta i gubitka tržišnog udela u korist azijskih.
Odnedavno je prisutan i strah od uvođenja visokih carina na izvoz automobila u SAD.
Poseban izazov za „Stelantis” je smanjenje potražnje za njegovim modelima, posebno u Evropi. Slabija prodaja električnih vozila, delimično uslovljena smanjenjem državnih subvencija i konkurencijom jeftinijih kineskih modela, dovela je do revizije poslovne strategije. Zato kašnjenja u proizvodnji novih modela, poput modela automobila„grande panda”, koja je prvobitno bila planirana za kraj 2024. godine, dodatno usporavaju poslovanje kompanije, što je navelo menadžment da razmatra optimizaciju proizvodnih kapaciteta, što uključuje moguće zatvaranje nekih fabrika i restrukturiranje radne snage.
– Naime, kompanije kao što su „Stelantis” i „Mercedes-Benc” smanjuju proizvodnju za više od 30 odsto, dok „Volksvagen” i „Reno–Nisan–Micubiši” održavaju stabilne nivoe proizvodnje. U pomenutom evropskom restrukturiranju proizvodnje sigurno ima mesta i za Srbiju, pogotovo sa najavom još agresivnijeg ulaska kineskih kompanija u naš region (primera radi, novoizgrađena fabrika kineskog giganta BYD počinje s radom ove godine u Segedinu) – ističu u MAT-u.
U svakom slučaju, dodaju, budućnost evropske automobilske industrije zavisi od sposobnosti kompanija da se prilagode novim tržišnim uslovima i pronađu održiva rešenja za rastuće izazove. Proizvođači pokušavaju da odgovore na krizu strategijama poput restrukturiranja proizvodnje, ulaganja u inovacije i partnerstava s tehnološkim kompanijama. Međutim, postoji ozbiljan rizik da će neke fabrike biti zatvorene, što bi imalo negativne posledice na radnike i ekonomske lance snabdevanja.Povećanje troškova proizvodnje, smanjenje konkurentnosti na američkom tržištu i potencijalna premeštanja proizvodnje van Evrope mogli bi promeniti strukturu i dinamiku automobilske industrije. Brendovi poput „Stelantisa” bi se suočili sa smanjenom potražnjom zbog povećanja cena vozila. „Stelantis” jeste već prisutan u SAD sa velikim fabrikama (u Tulsu, Oklahoma), te bi i mogućnost daljeg širenja proizvodnje u SAD mogla biti opcija, ali bi to znatno povećalo ukupne operativne troškove i logističke izazove.
– Ključni strateški izazov za evropske proizvođače automobila jeste tranzicija ka električnim vozilima (EV), koja je ubrzana strogom ekološkom regulativom EU. Tradicionalni proizvođači, „Volksvagen”, „Reno” i „Stelantis”, suočavaju se sa ogromnim ulaganjima potrebnim za razvoj baterijske tehnologije, dok istovremeno gube prednost nad kineskim kompanijama koje nude jeftinije i tehnološki naprednije modele – objašnjavaju u MAT-u.
Osim toga, geopolitički faktori dodatno otežavaju situaciju. Trgovinski sukobi, zavisnost od uvoza ključnih sirovina za baterije, kao i visoki troškovi energije u Evropi čine proizvodnju skupljom u poređenju s konkurencijom. Problem predstavlja i usporavanje ekonomskog rasta u EU, što smanjuje kupovnu moć potrošača i dovodi do pada prodaje novih vozila.
Poseban izazov za „Stelantis” je smanjenje potražnje za njegovim modelima, posebno u Evropi. Slabija prodaja električnih vozila, delimično uslovljena smanjenjem državnih subvencija i konkurencijom jeftinijih kineskih modela, dovela je do revizije poslovne strategije. Zato kašnjenja u proizvodnji novih modela, poput modela automobila „grande panda”, koja je prvobitno bila planirana za kraj 2024. godine, dodatno usporavaju poslovanje kompanije, što je navelo menadžment da razmatra optimizaciju proizvodnih kapaciteta, a to uključuje moguće zatvaranje nekih fabrika i restrukturiranje radne snage.